Hur pitchar du dig själv när du får följande inbjudan?
”Nästa vecka på fredag klockan 11:00 är du välkommen till vårt kontor för en anställningsintervju. I början av intervjun kommer du att få i uppgift att pitcha dig själv på tre minuter inför urvalskommittén…”
Föreställ dig att du får den här inbjudan i din mejl! Självklart är det roligt att bli kallad till en intervju. Men det finns en liten ”hake”… du måste hålla en pitch! Superläskigt såklart – hur presenterar du dig själv på ett attraktivt sätt på så kort tid? Hur ser du till att du är riktigt väl förberedd inför intervjun? Vad ska du ta med i din pitch och vad kan du lämna till frågestunden?
Bliqsem delar gärna med sig av några tips för att förbereda dig inför en sådan pitch, baserade på de förberedelsesessioner som Ralf Fleuren har haft med personer som förbereder sig för en anställningspitch.
Lär dig pitcha tillsammans med dina kollegor
Goda nyheter: Att pitcha (och alltså även affärspresentera) kan läras. Med en komplett företagsintern pitchutbildning lär du och dina kollegor eller affärskontakter er att pitcha som blixten. Snabbt, enkelt och framför allt väldigt roligt att göra och organisera. Boka en utbildning nu och lär dig att presentera affärsidéer på ett sätt som gör dig bättre på att kommunicera och övertyga andra om dina idéer.
Tips 1. Pitcha handlar om att dosera
Försök att inte trycka in all information om dig själv i pitchen. Fokusera på dina starkaste sidor i relation till tjänsten du söker. Rabla inte upp hela ditt CV, utan försök istället att ge din publik ett starkt och personligt första intryck av dig.
Tips 2. Var dig själv
Förbered innehållet och formen på din pitch noggrant så att de under den korta tiden får en bild av vem du är som person och vad som gör dig unik. Kom ihåg att det du säger sällan fastnar, men det du visar, låter dem uppleva och känna om dig själv gör det. Försök därför verkligen visa något av dig själv och inte bara leverera torra fakta.
Tips 3. Fokusera på ditt kärnbudskap
Tänk ut ett kärnbudskap om dig själv som du vill att de ska komma ihåg efter din pitch. Helst en stark bild eller metafor som sammanfattar dig som person och som fastnar hos publiken. Fokusera inte så mycket på fackkunskap, utan mer på en vardaglig och lättigenkännlig bild. De kandidater som får stöd av Bliqsem i sin pitchförberedelse lyckas oftast skapa en stark och enkel bild av sig själva.
Exempel: Nyligen coachade jag en person som ville profilera sig som en förmedlare och innovatör. Hennes stil var att hon kunde leva sig in i och anpassa sig till olika målgrupper. Efter lite efterforskning kom bilden av en kameleont fram – hon var som en kameleont som kunde anpassa sig till olika miljöer. Den bilden satte vi i centrum av hennes pitch.
Tips 4. Upprepa
När du väl har ett bra kärnbudskap är det viktigt att upprepa det minst tre gånger under pitchen: i inledningen, i huvuddelen och i avslutningen. Det kan kännas mycket, men människor kommer ihåg väldigt lite från pitchar och presentationer – särskilt när de hör något för första gången.
Tips 5. Gör det bildrikt
Se till att göra kärnbudskapet i din pitch bildrikt – berätta inte bara om din bild eller ditt budskap. Ofta används inte projektor eller PowerPoint vid en pitch, och då tenderar folk att bara prata. Men du kan ta med andra saker för att visualisera ditt budskap. Stora eller små pappersark. Föremål. En stor banner. Något av kartong. En passande outfit (Superman?) – allt som kan förstärka din berättelse.
Tips 6. Berätta historier
detaljerade berättelser. Människor lyssnar gärna på historier, helst med en spännande vändning. Och poängen kan vara att just din egenskap gjorde skillnaden. En sådan verklig berättelse är alltså mycket starkare än att bara prata om dina egenskaper.
Tips 7. Öva på en främling
När du har valt en bra struktur för din pitch (Bliqsem använder fyra steg: inledning-idé-bevis-avslutning) och har paketerat dig själv i en välskriven pitch, är det viktigt att testa om pitchen fungerar. Helst med någon som inte känner dig personligen och som kan hjälpa dig att bedöma hur ditt budskap uppfattas. Bliqsem hjälper dig att skapa en skarp pitch och ser till att budskapet går fram.
Tips 8. Fokusera på talanger
Det som gör dig speciell och annorlunda är dina talanger. Lyft fram dem så snabbt och tydligt som möjligt. Låt din publik snabbt få uppleva ett eller två av dessa talanger genom hur du presenterar dig. Försök också att upprepa dem ett par gånger. Och se till att talangerna naturligtvis passar till den tjänst du söker.
Behöver du pitchhjälp?
Boka en företagsintern pitchutbildning nu
Goda nyheter: Att pitcha (och därmed också affärspresentera) kan läras. Med en komplett företagsintern pitchutbildning lär du och dina kollegor eller affärskontakter er att pitcha som blixten. Snabbt, enkelt och framför allt väldigt roligt att genomföra och organisera. Boka en utbildning nu och lär dig att presentera affärsidéer, så att du blir bättre på att kommunicera och övertyga andra om dina idéer.