076-34 44 531 ralf@blixtutbildning.se

Hur skapar man en hisspitch? Det finns mycket skrivet om vad som kännetecknar en perfekt pitch. Det finns också många exempel tillgängliga på Youtube. Men hur skriver man egentligen en pitch? Vad behöver du göra för att på papper skapa en bra pitch? Hur designar du en pitch? Den här bloggen beskriver steg för steg hur du kan skapa din pitch för att nå ditt mål.

8 steg för att skapa en pitch

Jag hjälper människor att skapa en pitch för ett nytt jobb, en investering, ett internt projekt eller för att presentera sig själva vid nätverkstillfällen. Erfarenheten visar att det krävs en hel del steg för att komma fram till en riktigt bra pitch. I den här bloggen beskriver jag stegen för att skapa en bra pitch.

1. Bestäm situation, syfte och målgrupp

Oftast förbereder människor inte en allmän pitch, utan har en specifik situation i åtanke där de ska pitcha. När du förbereder en pitch är det viktigt att ha den situationen klart för sig och helst beskriva den. Det är också avgörande att du har ett tydligt syfte och en klar bild av målgruppen.

2. Brainstorma om ditt/dina ämne(n)

För att komma på bra idéer till en överraskande, slagkraftig och övertygande pitch måste du sätta din kreativa förmåga i arbete. Du kan till exempel brainstorma genom att skapa ett tankekarta, en välkänd och användbar teknik.

I Bliqsems pitchträning ger jag flera exempel på hur detta fungerar och nämner några (online)verktyg som hjälper dig att enkelt komma fram till bra nya idéer.

3. Formulera huvudbudskapet

Välj de element från brainstormingen som tilltalar dig mest. Vilka delar är slagkraftiga och underhållande? Vad skulle fånga publikens intresse och samtidigt förmedla ditt budskap på ett bra sätt? Översätt detta till ett slagkraftigt huvudbudskap som fastnar hos din publik.

4. Översätt huvudbudskapet till de fem stegen i en bra pitch

När du har valt ditt huvudbudskap och kommit på slagkraftiga sätt att illustrera och förstärka det, är det dags att börja bygga upp din pitch. Genom de fem stegen för en bra pitch kan du på ett strukturerat sätt bygga upp en övertygande berättelse.

De fem stegen

Steg 1: Öppning

Först levererar du en slagkraftig öppning som fångar uppmärksamheten och är relevant för huvudbudskapet i din berättelse. Det kan vara så att du redan nämner huvudbudskapet här, men det kan också vara så att du tar en inledande ansats mot huvudbudskapet. Oavsett vilket finns det en logisk koppling mellan hur slagkraftig öppningen är, dess utformning och huvudbudskapet.

Steg 2: Problem

Beskriv det problem som din pitch löser på ett sätt som är både igenkännligt och kännbart. Det finns olika pitchtekniker för att göra detta på ett övertygande sätt. Dessa kan du läsa mer om i boken Pitchen med power och de förklaras i pitchträningen från Bliqsem.

Steg 3: Idén

Efter en intressant inledning och en tydlig beskrivning av problemet, är det dags att snabbt komma till själva idén, kärnan i din pitch. Använd enkla och tydliga ord som din publik förstår. Det är också smart att visa idén visuellt om det går, en bild eller något konkret kan hjälpa mycket.

Steg 4: Bevis

Folk blir först riktigt övertygade när du backar upp det du säger med fakta och siffror. Visa att din idé verkligen funkar och att den bygger på något, inte bara på magkänsla.

Steg 5: Avslutning

I slutet av din pitch är det viktigt att du upprepar huvudbudskapet en gång till och att du ställer en fråga eller ger en uppmaning som leder vidare mot målet med pitchen.

5. Skriv ut pitchen: Finslipa den röda tråden

När du har gått igenom de fem stegen och har en tydlig kärna i pitchen, är det dags att se till att allt hänger ihop. Skriv ner hela pitchen och kolla om det känns som en logisk berättelse. Om du tycker det är svårt att få överblick kan du först skriva ner den i punktform det gör det lättare att se om tråden håller hela vägen.

6. Välj rätt hjälpmedel

Fundera på vilka hjälpmedel som kan lyfta din pitch och förstärka ditt budskap. Ofta får man inte använda PowerPoint men det finns andra sätt att visa upp något som stödjer berättelsen, till exempel något fysiskt du kan visa en skiss eller ett foto.

7. Be om feedback

Testa din pitch på andra! Skicka det du har skrivit till några personer eller spela in dig själv när du pitchar och skicka filmen via till exempel WhatsApp. Ju fler olika typer av feedback du får, desto bättre kan du slipa till pitchen.

8. Färdigställ din pitch

När du har fått feedback, ta till dig det och gör en ny version av pitchen. Skriv ner den en sista gång och spela gärna in den igen, på video eller bara ljud. Då har du både orden och hur du säger dem sparat, så att du lättare kan komma ihåg intonationen när det verkligen gäller.