Lär dig nätverka tillsammans med dina kollegor.
Goda nyheter: Nätverkande kan läras. Med en komplett nätverksutbildning lär du och dina kollegor eller affärskontakter er hur ni bygger, underhåller och använder ett nätverk på ett strukturerat sätt för att nå era mål. Boka en företagsintern nätverksutbildning nu och lär er att nätverka smart, så att ni kan dra nytta av givande relationer, nya möjligheter och kunder, ökat självförtroende och bättre varumärkesprofilering för er själva eller ert företag.
Försäljning. För vissa faller det sig helt naturligt, medan andra ryser bara de hör ordet. Ändå är försäljning en viktig färdighet för entreprenörer och något som företag ständigt arbetar med. Utan nykundsbearbetning och försäljning – inga nya kunder. Och utan nya kunder – ingen tillväxt. Som tur är kan du också sälja genom nätverkande. Driva försäljning utan att få stämpeln som en säljare med sliskiga pratpoänger. Och det är ofta ännu effektivare!
Om nätverkande och försäljning
Att nätverka och träffa nya människor är ofta en av de bästa strategierna för att få ditt företag att växa. För att kunna sälja effektivt via ditt nätverk måste du först förstå vad nätverkande är och hur det skiljer sig från traditionell försäljning. Kort sagt: professionellt nätverkande handlar om att skapa kontakter och underhålla relationer som kan hjälpa dig och ditt företag framåt. Här är försäljning inte själva målet, till skillnad från traditionell sales där fokus tydligt ligger på att stänga affärer, helst omedelbart. Vid nätverkande handlar det om att bygga relationer som så småningom leder till försäljning.
Varför nätverkande är det nya sättet att sälja
Den traditionella säljaren är passé. Idag handlar det om att skapa värde. Även under nätverksträffen på din lokala företagsförening eller vid ett BNI-frukostmöte. På Bliqsem är vi övertygade om att nätverkande är det nya sättet att sälja. Och här är varför:
1. Nätverkande fungerar bättre än kall försäljning
Ingen väntar idag på någon som vill sälja något. Nej, du har ett problem och letar själv efter en produkt eller tjänst som kan lösa det. Att bli uppringd av ett säljsamtal som man inte har bett om tar tid och upplevs av många som otroligt irriterande. Och ett opersonligt mejl hamnar i 99 fall av 100 direkt i papperskorgen utan att bli läst – medan du ofta tar dig tid att svara på ett samtal eller meddelande från någon du känner.
2. Du har ett försprång hos beslutsfattare
Folk gör gärna affärer med personer och företag som de känner väl – eller åtminstone har hört talas om. Om du har ett bra nätverk och har kommit in via kontakter har du därför ett försprång jämfört med konkurrenter som ingen inom organisationen känner till. Eller ännu värre – som har försökt med kall försäljning. Det försprånget kan vara precis det som avgör om du får affären eller inte!
3. Du drar nytta av ett större nätverk
Genom att nätverka istället för att sälja ökar du inte bara dina chanser bland dina direkta kontakter … utan även utanför dem! Människor som redan känner och litar på dig hjälper dig gärna att få fler affärer. Kanske har de någon i sitt nätverk som kan ha nytta av dina tjänster eller produkter. Det är värdefull information när det gäller nya försäljningsmöjligheter!
Bonus: Ambassadörer
Att nätverka på rätt sätt ger dig inte bara en större damm att fiska i. Om du levererar bra arbete kommer personer i ditt nätverk också gärna att agera som ambassadörer och rekommendera dig till potentiella kunder. Det gör din säljpitch ännu starkare – och ökar chanserna att du landar affären. Helt säkert!
4. Den som sår, får skörda
Om du investerar i ditt nätverk och hjälper andra människor får du ofta något tillbaka. Till exempel att folk rekommenderar dig till potentiella kunder. Eller att de väljer att ge dig ett uppdrag, även om du kanske inte är det billigaste alternativet. Att sälja via nätverket bygger ofta på principen om ömsesidighet. Den som sår, får skörda. Hjälp därför ditt nätverk genom att själv också koppla ihop eller rekommendera personer!
5. Försäljningsmöjligheterna kommer av sig själva
Genom att nätverka istället för att sälja kommer försäljningsmöjligheterna så småningom av sig själva. Du har nämligen redan hjälpt människorna i ditt nätverk eller så är du helt enkelt redan känd av dem – på ett positivt sätt. Det är stor chans att nya möjligheter dyker upp efter ett tag, helt baserat på er goda relation. Och det bästa? Du behöver inte anstränga dig igen eller gå igenom en hel försäljningsprocess på nytt. Riktigt smidigt!
Liten brasklapp
Ärligt talat – nätverkande är inget mirakelmedel. Det är inte så att offertförfrågningar och försäljning bara strömmar in medan du ligger på soffan och binge-tittar på din favoritserie på Netflix. Nej, att sälja genom nätverkande kräver också tid och energi. Det handlar om mer än att bara strö visitkort omkring sig. Du måste investera i ditt nätverk. Underhålla relationer. Hjälpa till. Då kan du på lång sikt skörda de kommersiella frukterna.
Även utan en rapp käft.
Vill du lära dig nätverka?
Att sälja genom nätverkande låter bra – men hur nätverkar man egentligen? Hur träffar du nya människor som kan hjälpa dig, och hur underhåller du ditt nätverk? Goda nyheter: allt detta går att lära sig. Kolla in våra 5 nätverkstips för nybörjares eller boka en praktisk nätverksutbildning där vi på bara några timmar lär dig de bästa knepen. Så att du själv kan bygga upp ett starkt nätverk, öka din försäljning och få ditt företag eller din organisation att växa.
Boka en företagsintern utbildning nu
Goda nyheter: Nätverkande kan läras. Med en komplett nätverksutbildning lär du och dina kollegor eller affärskontakter er hur ni bygger, underhåller och använder ett nätverk på ett strukturerat sätt för att nå era mål. Boka en företagsintern nätverksutbildning nu och lär dig att nätverka smart, så att du kan dra nytta av givande relationer, nya möjligheter och kunder, ökat självförtroende och ett starkare varumärke.